Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Khamis, 7 April 2011

MIMBAR JUMAAT TIDAK MAMPU MENDIDIK UMAT?

Ohhhh…..mengantuknye  khutbah  hari ni…..bila nak  habis ni…inilah antara keluhan-keluhan yang akan kita dengar bagi kaum lelaki pada hari jumaat,sekurang-kurangnya seminggu sekali apabila mereka ke masjid menunaikan solat dan mendengar khutbah di masjid. Walaupun sesetengahnye tidak lama,Cuma 15 minit mungkin kalau lebih lama daripada itu mereka  tidak dapat mendengarnya dengan lebih khusyuk. Alasannya hanya satu , waktu tengah hari yang panas itu lebih mendorong  mereka kepada rasa hendak mengantuk dan tidur. Wajarkah kita salahkan waktu? Tentu tidak wajar  kerana ketentuan waktu solat itu telah ditentukan oleh Allah kalau kita mengingkarinya bermakna kita telah melanggar ketentuan Allah….. apabila di fikirkan balik, pasti ada hikmahnya mengapa  di fardukan khutbah pada waktu zuhur? Pasti ada hikmahnya yang tersembunyi…

            Saban minggu khutbah jumaat di perdengarkan, apakah khatib sedar bahawa mereka bukan sekadar membaca khutbah , tetapi sebenarnya mereka di beri amanat dan nasihat kepada ahli jemaah mengenai Islam? Sebenarnya pada waktu itu para khatib mempunyai kuasa mutla untuk mencorakkan jemaah di hadapannya berlandaskan al –Quran dan hadis. Khatib boleh menengur sikap jemaah, membetulkan apa yang tidak betul pada jemaah namun semuanya perlulah dengan  cara berhikmah…

            Malangnya sekarang ini, ianya tidak berlaku di mana-mana masjid di  Negara kita . pernahkah  khatib menengur jemaah yang tidur? Pernahkah khatib menengur anak-anak yang bising ketika khutbah? Jadi marilah kita sama-sama berfikir sejenak.Rasullallah s.a.w sewaktu berkhutbah, masuk seorang lelaki lalu dia duduk di dalam masjid. Melihat keadaan  itu baginda berkata kepadanya, “ solat dua rakaat dan jangan kamu mengulangi seperti ini ” Maka dia pun terus melakukan solat dua rakaat dan kemudiannya dia terus duduk di sisi nabi. Kemudian Baginda meneruskan  khutbahnya.

            Para khatib bukan sekadar berkhutbah,tetapi perlu juga peka kepada dengan apa yang berlaku di sekelilingnya. Ketika berkhutbah dia perlu jugamencuri pandang ke arah  jemaah . Dengan ini dapat juga khatib menegur kesalahan jemaah yang sering berlaku, boleh di tegur secara langsung sekali gus boleh mendidik kepada jemaah yang lain juga.

            Tapi secara jelasnya fenomena pada hari ini, berapa ramai jemaah yang masuk kemasjid tampa solat sunat tahiyat masjid? Berapa ramai pula jemaah yang berada di luar masjid bersembang-sembang hal keduniaan di luar masjid ketika khutbah sedang di bacakan? Berapa ramai jemaah yang terlena di buai mimpi ketika khutbah sedang di perdengarkan? Sikap-sikap mereka inilah yang sepatutnya di tegur  dan di perbetulkan oleh khatib pada asa sekarang..jadi marilah kit a bersama-sama  bermuuhasabah diri adakah kita tergolong daripada golongan di atas….jadi belum terlambat lagi untuk kita melakukan perubahan…..

والله اعلم بالصواب...!ء…

Tiada ulasan: